Az épület neve |
Víztorony |
Mai elnevezése |
ugyanaz |
Cím |
Szabadka, Palics, Hősök parkja |
GPS adatok |
É 46° 06′ 08.15″, K 19° 45′ 31.04″ |
Épült |
1910-ben |
Stílusjegyek |
A szecesszió magyaros változata |
Tervezők Építtető Kivitelező |
Komor Marcell (1868–1944) és Jakab Dezső (1864–1932) építészek Szabadka város Jakab Dezső vezette az építési munkálatokat. |
Műemléki besorolás |
Védett műemlék. |
Az épület története, változások Ez a sajátos építmény legfőbb szerepköréről kapta nevét. Három egységből áll: víztorony, fürdőbejárat, és az 1897-től üzemelő villamos megálló fedett várója. Mára mindhárom rész elvesztette eredeti funkcióját. A település szükségleteire egy modern víztornyot építettek, a villamos vonal pedig megszűnt. A fürdőt nem innen keresik föl, hanem, a központi parkoló területéről: a Kisvendéglőnél, a Férfistrandnál, a Női fürdőnél és a Halászcsárdánál. A víztorony továbbra is Palics jelképe és a fürdő kapuja. A szabadkai szecessziós útvonal része. |
|
Az épület ismertetése, értékelemzése |
|
A többfunkciós víztorony egyszerre szolgált villamosmegállóként és a fürdő bejárataként. Magas és masszív tömbjét székely kapukat idéző széles ív kapcsolja a nyitott terű egykori villamosmegállóhoz. Mára csupán, mint a fürdő jelképei állnak. Az innen induló sétány a távolban láttatni engedi a tavat, átvezeti a látogatót a Vigadó födött átjáróján, bevezeti a fürdőbe. Ide érkezve a tó lehengerlő látványa tárul elénk, a Zenepavilonnal és az Emlékkúttal, míg jobbra a tó víztükre fölött a Női fürdő jelenik meg, mely szinte egybeolvad a víz felszínével. |
|
Irodalom Duránci,Béla, A Vajdasági építészeti szecesszió, Újvidék 1983, 72-78. Martinović Cvijin,Kata, Subotički opus Komora i Jakaba,Subotica 1988, 57-60. MZZSK Subotica, Zaštitar I – zbornik zaštite nepokretnih kulturnih dobara, Subotica 2006, 139, 140 . Prcić Vujnović Gordana, Velika izgradnja Palića 1902-1912. Rukovet br 4-5-6/1998, Subotica, 1998, 46-57. Secesija u Subotici – Szecesszió Szabadkán (urednik: Krstić, Boško) Subotica – Budapest, 2002, 61-63 . |